Wszystkie nasze strony wykorzystują pliki cookies. Pliki cookies są ważne dla prawidłowego działania stron internetowych. W celu ulepszenia korzystania ze stron internetowych wykorzystujemy pliki cookies do zapamiętywania danych logowania i zapewnienia bezpieczeństwa logowania, gromadzenia danych statystycznych w celu optymalizacji działania stron internetowych oraz dostarczania treści dostosowanych do zainteresowań użytkownika. Pliki te mogą także stosować współpracujący z nami reklamodawcy, firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych. W przeglądarkach internetowych można zmienić ustawienia dotyczące cookies. Aby zakceptować pliki kliknij przycisk Rozumiem, akceptuję. Jeżeli nie wyrażasz zgody - zmień ustawienia swojej przeglądarki. Korzystając z naszej strony akceptujesz zasady Polityki Prywatności.
Aktualności

Wyszukaj na naszej stronie

Wezwanie pomocy – zadanie wydawałoby się proste, ale wbrew pozorom w zależności od sytuacji, w której się znajdujemy nie koniecznie do takich należy. W sytuacjach stresujących nie zawsze potrafimy się odnaleźć i tak prosta (w normalnych warunkach) czynność jak wezwanie pomocy, może nastręczać nam problemów. Ważne, żeby służby dysponujące odpowiednim personelem i sprzętem jak najszybciej dotarły do miejsca zdarzenia. Jeśli to my wzywamy pomoc mamy na to realny wpływ!


Od czego zacząć?

Przede wszystkim pamiętaj o bezpieczeństwie własnym i poszkodowanych. Jeśli miejsce zdarzenia nie jest do końca bezpieczne (np. ruchliwa droga, konstrukcja grożąca zawaleniem, spadające elementy, uszkodzenie sieci, etc.) zachowaj szczególną ostrożność i zadbaj o bezpieczeństwo podczas udzielania pomocy. Jeśli jest bezpiecznie wezwij pomoc.


Gdzie mam dzwonić?

W zasadzie mamy cztery numery alarmowe i każdy służy do wezwania pomocy, ale…

112 - jest jednolitym numerem alarmowym obowiązującym na terenie całej Unii Europejskiej, służy do powiadamiania w sytuacjach zagrożenia zdrowia, życia lub mienia. Wybranie numeru 112 z jakiegokolwiek telefonu spowoduje połączenie z Centrum Powiadamiania Ratunkowego (CPR). Operator 112 może, w miarę potrzeby, przełączyć połączenie do jednostki Państwowej Straży Pożarnej, Policji lub Państwowego Ratownictwa Medycznego.

997 – Policja – wezwanie policji dotyczy wszystkich zdarzeń nagłych typu: wypadek, napad, kradzież, użycie broni, zakłócanie porządku.

998 – Straż Pożarna – już dawno strażacy przestali wyłącznie gasić pożary. Straż poza pożarami wzywana jest najczęściej do: wypadków drogowych, zdarzeń z materiałami chemicznymi, klęsk żywiołowych.

999 – Pogotowie Ratunkowe – wzywane do zdarzeń, w których występuje zagrożenie życia lub zdrowia.

To gdzie mam zadzwonić? Nie musisz zastanawiać się jak poprawnie zakwalifikować zdarzenie. Jeśli nie jesteś pewien - dzwoń pod numer 112. Pamiętaj, że liczy się czas. Nie zastanawiaj się, czy ktoś inny już zadzwonił. Lepiej wezwać pomoc trzy razy do danego zdarzenia, niż nie wezwać jej w ogóle !

Pamiętaj, że nawet telefon komórkowy bez karty SIM i środków na koncie bezpłatnie połączy Cię z numerem 112.


Co powinienem przekazać wzywając pomoc?

  1. Miejsce zdarzenia - Najlepiej podaj dokładny adres, jeśli go nie znasz opisz miejsce z uwzględnieniem punktów charakterystycznych, koniecznie podaj nazwę miejscowości, gdyż może się zdarzyć, że w niewielkiej odległości znajdują się dwie miejscowości z tymi samymi nazwami ulic.
  2. Rodzaj zdarzenia - Opisz krótko co się stało np.: wypadek samochodowy, pożar, upadek z wysokości, ból w klatce piersiowej, porażenie prądem.
  3. Ilość i stan poszkodowanych - Podaj objawy, które jesteś w stanie zaobserwować np.: duszność, zawroty głowy, dwie osoby nieprzytomne, dorosłe kobieta i mężczyzna w wieku ok 40 lat.
  4. Możliwe dodatkowe zagrożenia - Jeśli zauważysz coś niepokojącego powiedz o tym - wyciek paliwa z pojazdu, uszkodzone kable elektryczne, zapach gazu, etc. Jeśli np. w zdarzeniu drogowym uczestniczy cysterna możesz podać dyspozytorowi oznaczenia znajdujące się na dużych pomarańczowych tablicach informacyjnych cysterny (przykład poniżej). Pamiętaj o bezpieczeństwie jeśli nie widzisz oznaczenia z bezpiecznego miejsca nie zbliżaj się, żeby je odczytać !!!
  5. Nie rozłączaj się ! - Podaj swoje imię i nazwisko, i numer telefonu spod którego dzwonisz. Dyspozytor może mieć dodatkowe pytania, może również powiedzieć co możesz zrobić do czasu przyjazdu służb.

Tablica ADR
Przykładowe oznaczenie cysterny


A poniżej inne przydatne numery alarmowe:

  • 112 – centrum powiadamiania ratunkowego (jednolity ogólnoeuropejski numer alarmowy),
  • 981 – pogotowie drogowe,
  • 984 – pogotowie rzeczne,
  • 985 – MOPR, WOPR, GOPR i TOPR,
  • 987 – centrum zarządzania kryzysowego,
  • 997 – policja,
  • 998 – straż pożarna,
  • 999 – pogotowie ratunkowe,
  • 991 – pogotowie energetyczne,
  • 992 – pogotowie gazowe,
  • 993 – pogotowie ciepłownicze,
  • 994 – pogotowie wodno-kanalizacyjne,
  • 995 – Komenda Główna Policji – system Child Alert
  • 996 – Centrum Antyterrorystyczne

Inne numery do służb powołanych lokalnie do niesienia pomocy, pełniące funkcję numerów alarmowych:

  • 986 – straż miejska (nie we wszystkich miastach),
  • 19 282 – pogotowie dźwigowe,
  • 19 285 – pogotowie komunikacji miejskiej,
  • 19633 – pogotowie drogowe dla miasta Warszawa,
  • 601 100 100 – numer ratunkowy nad wodą (MOPR i WOPR),
  • 601 100 300 – numer ratunkowy w górach (GOPR i TOPR).


jak prawidlowo wezwac pomoc

 

Room Booking

Thanks for staying with us! Please fill out the form below and our staff will be in contact with your shortly.