Wszystkie nasze strony wykorzystują pliki cookies. Pliki cookies są ważne dla prawidłowego działania stron internetowych. W celu ulepszenia korzystania ze stron internetowych wykorzystujemy pliki cookies do zapamiętywania danych logowania i zapewnienia bezpieczeństwa logowania, gromadzenia danych statystycznych w celu optymalizacji działania stron internetowych oraz dostarczania treści dostosowanych do zainteresowań użytkownika. Pliki te mogą także stosować współpracujący z nami reklamodawcy, firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych. W przeglądarkach internetowych można zmienić ustawienia dotyczące cookies. Aby zakceptować pliki kliknij przycisk Rozumiem, akceptuję. Jeżeli nie wyrażasz zgody - zmień ustawienia swojej przeglądarki. Korzystając z naszej strony akceptujesz zasady Polityki Prywatności.

Pasy - jak każdy element systemu bezpieczeństwa spełnią swoją funkcję jeśli będą poprawnie użyte. Jazda z niewłaściwie zapiętymi pasami lub jazda bez zapiętych pasów bezpieczeństwa - w przypadku niebezpiecznej sytuacji - może skutkować obrażeniami lub nawet śmiercią. Trywialne – wszyscy o tym wiedzą, ale nadal zdarzają się wypadki/zdarzenia, w których osoba/-y nie miała zapiętych pasów. Do świadomości nie przemawia nawet to, że brak zapiętych pasów podczas kolizji - a co za tym idzie uderzenie głową w otwierającą się poduszkę powietrzną - można odebrać jak spotkanie z cegłówką.


Zatem w kilku punktach o pasach i ich poprawnym stosowaniu:

  1. Poprawnie zapięte pasy, to pewność że (jeśli już niestety znajdziemy się w takiej sytuacji) uderzymy głową w poduszkę we właściwym momencie – poduszka zadziała tak, jak została zaprojektowana – ochroni głowę.
  2. Przed zapięciem pasa:
    1. Ustaw fotel – im dalej od deski tym lepiej, ale tak, abyś miał/-a możliwość swobodnego kierowania pojazdem.
    2. Zdejmij grubsze ubrania, kurtki etc. W ostateczności rozepnij marynarkę, kurtkę. Pas powinien przylegać, jak najbliżej do ciała i nie powinien być nigdzie skręcony.
  3. Zapnij pas i go wyreguluj:
    1. Górne mocowanie pasa ustawiamy tak, aby pas nie dotykał szyi i jednocześnie przebiegał po kości obojczyka.
    2. Część biodrowa pasa nie powinna znajdować się swobodnie na brzuchu, opuść ją najniżej jak się da i naciągnij pas chwytając za część ramienną (zdjęcie po prawej). Po jakimś czasie pas może się poluzować, pamiętaj żeby ponownie go poprawić.
  4. Jeśli posiadasz zaświadczenie lekarskie o przeciwwskazaniu do używania pasów zrezygnuj z jazdy samochodem.

Część biodrowa pasa odpowiada za przytrzymanie ciała np. podczas dachowania pojazdu, a cały pas przytrzymuje ciało np. podczas uderzenia czołowego i bocznego. Fizyka jest taka sama dla wszystkich. Jeżeli jedziesz z prędkością około 60 km/h i ważysz np. nieco ponad 70 kg, to w przypadku nagłego hamowania lub uderzenia twoje ciało „zwiększy” masę do ponad 2 ton. Wyobraź sobie jakie skutki może nieść uderzenie w przedni fotel. Pasy to tylko jeden z elementów systemu bezpieczeństwa w samochodzie. Zapinaj je dla bezpieczeństwa własnego i osób z Tobą podróżujących.

pasy prawidlowe ulozenie 30na2 pl         pasy naciaganie 30na2 pl